SP wenst goedkoper belanghebbenden parkeren voor autobezitters over de rug van de fietsgebruiker

augustus 16th, 2007 by Marcel

auto4.jpgDe verbazing was groot bij de 10 andere fracties in de commissie verkeerszaken dinsdagavond. Al een paar maal gebeurde het in een commissievergadering waar alle andere fracties van achteroversloegen, de SP pleitte ten gunste van de auto, een geluid dat we van deze partij zelden eerder mochten horen in de raadszaal. D66 kopvrouw Mary-Ann Schreurs vond het wel grappig en diepte dinsdagavond op dat het nu al de zoveelste keer was dat de SP kennelijk van haar geloof was afgevallen en pleitte ten gunste van de auto nadat deze partij een politiek huwelijk met CDA en PvdA is aangegaan.
De woordvoerder van de SP wist niet hoe snel ze haar woorden een andere wending moest geven, maar de hilariteit was groot en het leed geschied. De SP als autopartij, hoe kan het toch gaan in de politiek….

Wat is nu weer het geval ? De SP komt op voor de aanwonenden rond het winkelcentrum Woensel die vanaf 1 september als vergunninghouder voor een eerste auto 8 euro per maand moeten betalen om vrijgesteld te worden van betaling van 3 euro auto3.jpgper dag en voor een tweede auto zelfs 16 euro per maand. Dat is voor de autogebruikers te duur vindt de SP naast wegenbelasting, de snel slurpende torenhoog geprijsde benzine, de afschrijving van de aanschaf van de auto, de onderhoudskosten, verplichte APK-keuringen, die kennelijk wel stevig beprijsd mogen worden van de Marijnissen-adepten, en de verzekeringspremies voor deze heilige koe. Dan ook nog eens 96 euro per jaar om te mogen parkeren in deze betaalde zone, dat gaat hen te ver.

Op grond van het gelijkheidsbeginsel, kan ik zo’n idee billijken, dat men voor de deur de auto moet kunnen stallen zonder kosten, maar dan zou men voor gratis parkeren voor aanwonenden moeten pleiten. Waarom dan een tientje ? Het is de eigen coalitie waarin de SP zit die gaat voor een tarief van 96 euro en de roep om 86 euro besparing per jaar lijkt ingegeven om daar leuke sier mee te maken. De SP roept dat de arme autobezitter niet opgezadeld mag worden met deze kosten, 10 euro is voldoende , ieder jaar weer opnieuw.
Het zou nog geloofwaardig overkomen dit aanlokkelijk voorstel voor autobezitters die daar wonen, als men dan consequent zou handelen. De appartementen die aan de Winston Churcilllaan zijn gelegen hoeven van de SP echter kennelijk niets te betalen voor hun eigen 24 parkeerplaatsen. Dat was een oude afspraak met bewoners zei wethouder van Merrienboer, ik ga daar niet aan morrelen.
Vreemd: iedereen wist dat de eerste 25 jaar er geen betaald parkeren zou komen daar, dat was de afspraak. Dat het reeel was dat na die 25 jaar er in enige vorm toch wat betaald zou moeten worden was eenieder bekend.
Als de SP dan aan 3 zijden van het winkelcentrum de autobezitters een tientje per jaar wil laten betalen zou men ook de 4e zijde, de zuidzijde, op eenzelfde wijze moeten behandelen. Rechtsongelijkheid is dat op deze wijze. Dat het een oude afspraak is met bewoners van 10 jaar terug  of zo is onzin, vrijwel alle 24 bewoners zijn inmiddels gewisseld, al een of meerdere malen, en om deze afspraak op het pand te plakken, ja dan zou dan bij iedere bouw op dat plein hetzelfde moeten gelden, of maakte men vroeger afspraken met gebouwen in plaats van met mensen ?

Dus gelijke monnikken gelijke kappen. Of misschien nog beter: helemaal daar geen betaald parkeren, geen hopeloze toestanden in aangrenzende wijken gaan veroorzaken dat de komende maanden de nodige commotie zal gaan geven. Hierdoor zal  het oprukkend wijkdichttimmerende vergunningen-parkeerbeleid rondom dit centrum in dit stadsdeel een sociaal isolement gaan afroepen. 

fiets.jpgNog even de wijze waarop de 86 euro bewonersreductie betaald moet gaan worden. Was de SP aanvankelijk voor het fenomeen van gratis bewaakte fietsenstallingen in het centrum om deze sympatieke verkeersdeelnemers tot steun te zijn, nu inmiddels is men bereid om hiervan af te zien en de gelden die de fietsers voor die bewaakte stallingen (een fanatieke CDA-wens overigens) opbrengen kunnen zo het gat in de vergunningenopbrengst ten faveure van deze autobezitters compenseren. De fietser gaat voor de autobezitter betalen, heel fraai SP !! De kapitalistische fietsgebruiker die het waard vindt om zijn vehikel bewaakt te stallen mag belast worden zodat de bij op het winkelcentrum woensel wonende autobezitter gespaard wordt. Leve de SP.
Wat vindt de fietserbond van dat alles ? Ik heb ze nog niet gehoord.

fietsparkeren.jpgOh ja, nog een ding. De fractievoorzitter van de SP zelve gooit graag zijn fiets her en daar in de stad neer, dat vindt hij gemakkelijk, sprak hij eens in de raadszaal ter vergadering publiekelijk uit.  Nadat men jarenlang alle fietsen de stallingen in wenste te dirigeren is plotsklaps het beleid van de gemeente is er nu voortaan op gericht om alleen tot verwijdering over te gaan als de fiets hinderlijk wordt neergezet. Ook zo kun je kennelijk ook ander beleid afwingen.
Hoe zal dat megafietsenpaleis van mijnheer Fuskas ooit vol komen, vraag ik me dan weer af, met zulk beleid ?
Als je zaterdags eens de kelder van het stadskantoor aanschouwt krijg je vast een idee hoe het er uit zal gaan zien. Een trieste leegheid van een peperdure kelder. Boven tegen de ingang zullen op het te realiseren 18 septemberplein vermoedelijk wel naar verwachting massaal de fietsen neergezet gaan worden.  je kunt zoiets zo voorspellen.

Als er geen rotzooi is kun je dat als gemeente zelf natuurlijk ook organiseren. Gerard wijst ondertussen alvast de weg naar hoe het moet. Zet hem gewoon voor de deur waar je in de stad moet zijn, net zo gemakkelijk. En als je de fiets toch in een stalling wilt: dan niet gratis, maar betalen. Omdat de autobezitter in het Winkelcentrum zijn of haar 86 euro in de zak mag houden. De fietser betaalt de autostalling van autobezittende aanwonenden. Met dank aan de SP.
Voor een man als Bernard Gerard die geen auto heeft en zelfs geen rijbewijs is dat een kloek en gedurfd besluit.

Misschien levert het wel Woenselse stemmen op en daar zal het wel allemaal om te doen zijn. Populisme is niet alleen Jan Marijnissen gegeven.

2 Reacties »

2 Responses

  1. Van Dalen Says:

    Fiets hem erin heet dat programma. Kiezers bukt u allemaal even…..dan kan Bernard Gerard zijn fietsbeleid tussen uw twee halve manen kwijt.

  2. Ben Says:

    De SP zijn toch die wereldveranderaars??
    Nu draaien ze de wereld weer om, fietsers betalen voor de automobilist, leuk, weer eens iets anders.
    Overigens € 96,– is €0,26 per dag.
    Werknemers van het Winkelcentrum krijgen veelal geen vergoeding voor parkeerkosten van hun werkgevers en zijn vaak wel aangewezen op de auto, zij betalen gewoon de volle mep per dag, dat wil zeggen in een normaal jaar van circa 220 werkdagen is dat € 660,– per jaar.
    Mijn inziens een forse achteruitgang in inkomsten, voor een werknemer in de detailhandel kan dat oplopen tot 1,5 à 2% van zijn/haar brutojaarinkomen.
    Hier hoor ik niemand over.

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.



onder auspiciën van:
Stichting Raadslid van het Jaar

Zoeken

Archief

Nieuwste reacties






Politieke Babbel