Kees Rijnders : wat feiten en verduidelijking taxi problemen Eindhoven

februari 9th, 2008 by Marcel

p2080036.JPG
Notitie en algemene schets voor collegae-commissieleden en raadsleden:
Dreigende taxi oorlog Eindhoven, daar opent het Eindhovens dagblad afgelopen woensdag 7 febr. de krant mee.
Dit naar aanleiding van een ingezonden brief van een chauffeuse, tevens eigenaresse van een taxibedrijf waarbij zij dus valt onder de categorie ZZP’er.
Wantoestanden op het station van Eindhoven. Fysiek geweld waarbij een chauffeuse in het ziekenhuis beland, dat gebeurde jl. 6 januari 2008. Oorzaak is het vermeende afpakken van klanten.Natuurlijk is dit gewoonweg not done en wordt de grens van toelaatbaarheid ernstig overschreden.

p2080031.JPG
De kwaliteits Kring Taxi Eindhoven is van dit voorval op de hoogte gebracht en inmiddels heeft er een gesprek plaatsgevonden met de wethouder ( E. van Merrienboer) en de Burgemeester en enkele leden van de KKTE, waaronder ondergetekende.
 

Historie: Voordat de Wet Personen Vervoer in 2000 in werking trad, was het de Provincie die de vergunningen uitgaf op lokaal niveau. Ook was er vanuit de politie een persoon aangewezen die alles onder controle had, in Eindhoven was dit Dhr. Van de Leur. Deze controleerde de taxi, de chauffeurs en ook de gedragingen en hield alles bij. Deze man kende de branche op zijn duimpje. Nieuwe chauffeurs moesten bij hem een zogeheten stratenkennis test afnemen alvorens men de weg op kon. Prima systeem dus, niet teveel vergunningen, want deze werden afgegeven naar gelang er behoefte bestond.  

Met de komst van de WPV 2000 is dit alles veranderd. Men kan nu na het behalen van de benodigde papieren gewoonweg een bedrijf beginnen en de straat op. Of er nu genoeg vraag is of niet, dat doet er niet meer toe. De achterliggende gedachte van de initiatiefnemer op deze wetwijziging was niets meer dan dat er bij voldoende aanbod de prijs wel omlaag zou gaan. Ik hoef u niet te vertellen dat dit sprookje volledig is achterhaalt. Wat wel is gerealiseerd is dat de prijzen van het contract vervoer wel zijn gedaald, zelfs zover gezakt dat de uitvoering ( op normale wijze) niet meer mogelijk is, maar daarover later iets meer.  Feiten:  

Waar hebben we het nu eigenlijk over?? De taxibranche kent 2 soorten vervoer:
Straattaxi
Contract vervoer
Straattaxi is dat taxivervoer wat tegen kontante betaling en individueel wordt verreden. Dat kan zijn zakelijk vervoer, horeca vervoer (stappers) en particulier vervoer. Te weten:
Beltaxi
Standplaats taxi
Taxi aanhouden op straat
 

Contract vervoer is dat vervoer wat volgens contracten, danwel aanbestedingen vanuit instanties en Overheid wordt verreden. Dit gaat niet op basis van contante betaling, doch met een uitzondering dat een eigenbijdrage (Taxbus) wel contant wordt afgehandeld. Vormen van contract vervoer zijn onder andere leerlingenvervoer, CVV vervoer (Collectief Vraagafhankelijk Vervoer), zorgvervoer en Valys vervoer(Nationaal CVV vervoer).
 Deze twee vervoerssoorten zijn procentueel te verdelen in:
Straattaxi 15%
Contractvervoer 85%
De straattaxi is weer onder te verdelen in:
Bedrijven 50% (met personeel)
ZZP-ers 50% (eenmanszaak zonder personeel)
Het betreft dus een relatief kleine groep die in Eindhoven een probleem creëren, doch niet minder op de voorgrond treden, daar deze bij wijze van spreken bij de voordeur van Eindhoven opereren. Het station, het visitekaartje.  

De groep ZZP’ers is ook nog onder te verdelen in
Autochtone ZZP-ers 40%
Allochtone ZZP-ers 60%
Om de doelstelling van de WPV 2000 in Eindhoven te realiseren moeten er met betrekking tot de infrastructuur nog enkele aanpassingen uitgevoerd worden zoals de visgraat opstelling van taxistandplaatsen zodat klanten een vrije keus kan maken uit de aangeboden taxi’s cq. Taxibedrijven. 

Wat is nu het probleem in taxi land en de gevolgen van de WPV 2000.  Vroeger was er een onbesproken regel dat, wanneer men vanaf de standplaats een taxi wilde nemen, men de eerste in rij pakte. Geruime tijd heeft deze regel in Eindhoven (ook op andere plaatsen in Nederland) stand gehouden. Hier is verandering in gekomen naarmate negatieve ervaringen waren opgedaan door klanten met bepaalde taxi bedrijven (bv. hoge ritprijzen, slechte stratenkennis, slechte service). Ook door het grote aanbod van taxi’s is hierdoor een verharding naar elkaar toe opgetreden. Vaak moet men langere tijd wachten alvorens men een rit kan rijden, daarbij is ook een veelvoorkomend issue, dat na een lange wachttijd een kleine rit voor de eigenrijder niet interessant is, wat overigens wel begrijpelijk is. Hierdoor is een grote mate van wrijving ontstaan. De grotere bedrijven (niet ZZP’ers) werden min of meer gedwongen de kruimels weg te werken terwijl de groep ZZP’ers het lucratieve werk op deze manier zich toeeigenden. Ook is er onduidelijkheid ontstaan bij de afgesproken opdrachten. Een klant heeft namelijk geen bordje bij zich waarop dat vermeld staat. Het moge duidelijk zijn, dat wanneer een ZZP’er staat te wachten er geen inkomsten gegenereerd worden en dat de angst om een grote rit te missen een van degrootste reden is van deze problematiek. Daarbij optellend, dat de houding en het gedrag van de ZZP-er (lees met de gedachte, wie de schoen past trekt hem aan) niet altijd als positief ervaren wordt, door zowel collega chauffeurs als door de klanten. Voorbeelden zijn alom aanwezig (een specifieke groep is hiervoor aan te wijzen en het betreft hier zowel autochtone als allochtone chauffeurs). De gevolgen zijn dus intimidatie, bedreigingen en zelfs fysiek geweld. Het voorval van 6 januari is in dit opzicht niet uniek. Chauffeurs van middel en grote bedrijven, die normaal hun opdrachten, gegeven vanuit de centrales, willen uitvoeren krijgen hiermee te maken. Deze intimidaties, bedreigingen en fysieke geweldplegingen worden overigens niet alleen op de standplaatsen toegepast maar ook op de weg met alle gevolgen vandien, waarbij de veiligheid van medeweggebruikers ook in het geding komt.   

Verder gevolgen van de WPV 2000 De invoering van de WPV 2000 is gewoonweg een deregulering van de taximarkt. Na een aantal jaren is gebleken (binnen de branche was dit van meet af aan duidelijk en zijn er waarschuwingen afgegeven) dat deze nieuwe weg geen windeieren zou leggen en werd er met man en macht gewerkt aan maatregelen, die de vrije markt weer in zijn gareel zou brengen. Zo is het TX keurmerk tot stand gekomen en is het verplichte examen voor chauffeurs in het leven geroepen. Regels die de branche, bedrijven en werknemers, enorm veel geld kosten. Dit heeft ook tot gevolg gehad, dat het personeelsbestand binnen de branche aanzienlijk is teruggelopen. Kon men vroeger nog een beroep doen op een student voor in de weekeinden, zo kan men nu de roosters van de aanwezige chauffeurs verdelen over 7 dagen (incl. weekend) in plaats van 5 dagen, wat weer resulteert in een te kort aan chauffeurs op werkdagen. Met name de grotere bedrijven ondervinden hier veel last van, deze hebben namelijk te maken met contract verplichtingen. 

Huidige status en knelpunten als gevolg van de WPV 2000 Standplaatsen zijn nog niet overal voorzien van een visgraat structuur, waardoor de vrije keuze van klant vaak niet mogelijk is. Verantwoordelijk hiervoor is de Gemeente.  

Stop en instapplaatsen door de stad heen, met name voor het veilig in en uit stappen van ouderen en gehandicapten. Verantwoordelijk hiervoor is de Gemeente.  Landelijk is er een tekort aan 5000 mankrachten. Mede gelet op de slechte arbeidsvoorwaarden ( een chauffeur verdient gemiddeld € 8.25 per uur bruto) is dit nauwelijks in te vullen. Hierbij moet ook gekeken worden naar de hoge verantwoordelijkheden en arbeidsomstandigheden van de chauffeurs. De arbeidsomstandigheden zijn nou niet bepaald rooskleurig te noemen en perspectief is helemaal niet in beeld. Verantwoordelijk hiervoor zijn op de eerste plaats de werkgevers en op de tweede plaats de opdrachtgevers (Overheden). 

Handhaving op de regelgeving is ver onder de maat. Bedrijven en met name ZZP’ers kunnen rommelen met deze regelgeving. IVW concentreert zich voornamelijk op de Randstad, daardoor zijn er weinig controles in onze regio. Verantwoordelijk hiervoor is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Tevens verantwoordelijk is het Ministerie van Justitie inzake regels omtrent sancties bij ernstige overtredingen. Deze zijn er niet of veel te mager. Controlerende instanties:
IVW
Inspectie Verkeer en Waterstaat
Politie TX Keurmerk
CNC Controle Naleving CAO (SFT Sociaal Fonds Taxi) 

Behalve het CNC controleren de overige instanties zowel op bedrijfslocatie als op locatie in openbare ruimte. (politie alleen in openbare ruimte)  Problemen binnen het contractvervoer 

De problemen binnen het contractvervoer zijn van geheel andere aard, doch niet minder ernstig. Ernstig op het gebied van veiligheid. Door de aanzienlijke werkdruk worden rij en rusttijden met grote regelmaat overschreden. Ook ontbreekt de kennis over de te vervoeren doelgroepen (bv gedrag autistische kinderen). Door inschrijvingen tegen een te lage prijs, vaak nog onder de kostprijs, kan aan de regels voor opleidingen en secundaire arbeidsvoorwaarden niet voldaan worden. Gelet op de verantwoordelijkheid voor deze toch al kwetsbare doelgroepen dient hier extra aandacht aan gegeven te worden. Daarnaast laat de behandeling van klanten te wensen over (lange wachttijden en grote omrij routes), wat tot gevolg heeft irritaties bij deze klanten, welke op hun beurt weer geuit worden richting chauffeur. Deze gaat na enkele uitlatingen stress opwekken met alle gevolgen van dien. Concentratie in het verkeer komt hierdoor in het geding. Ook van groot belang is de status en toepassingsmogelijkheden van het materiaal. Dit geldt voornamelijk voor rolstoelbussen en de borgingsmaterialen.  Eindhoven, 7 februari 2008.  
K.M. Rijnders Raadscommissielid “leefbaar eindhoven’.

Kaderlid FNV Bondgenoten voor de sector taxi

BRIEVEN AAN MINISTER(S):
eurlings.jpg

Ministerie Verkeer en Waterstaat
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
Tav. Minister C. Eurlings 

Betreft: inspanning regelgeving/controle IVW 

Eindhoven, 8 februari 2008.  

Geachte heer Eurlings,  

Naar aanleiding van de onlangs ontstane problemen rond het taxivervoer binnen de Gemeente Eindhoven, wil ik uw aandacht vragen voor het volgende.  

Eindhoven is al geruime tijd bezig om de gevolgen welke gepaard gaan met de deregulering conform de Wet Personen Vervoer 2000 paal en perk te stellen door toepassing van gemeentelijke regelgeving. Hieruit is tot stand gekomen een door de Raad geaccordeerde beleidsnotitie Taxi. De notitie is in deze vorm uniek in Nederland, dit mede gerealiseerd door inspanningen van de verschillende partijen. Nu wil Eindhoven een plus regeling hierop toepassen, zodat met name voor de klant, een differentiatie gecreëerd wordt tussen de goede en minder goede bedrijven.  Nog steeds is en blijft het moeilijk om juridisch draagvlak te vinden bij het voltooien van de plannen, terwijl het, gezien de huidige omstandigheden een noodzakelijk kwaad is geworden. Ik vraag u hierbij dan ook vriendelijk doch dringend, die inspanningen te leveren die noodzakelijk zijn tot de totstandkoming van deze plannen, dit mede gelet op het feit dat het stadsgrensoverschrijdende maatregelen behelst.  

Tevens wil ik u vragen, die maatregelen te nemen die nodig zijn om een adequate controle systematiek te creëren, daar op dit moment de controles vanuit het IVW onvoldoende zijn. De huidige controles zijn in frequentie te summier om adequaat te kunnen optreden. Tal van overtreders glippen hierdoor heen en kunnen onverlet hun praktijken blijven uitoefenen.  In afwachting van uw reactie verblijf ik.  

Hoogachtend.  K.M. Rijnders “leefbaar eindhoven”Raadscommissielid Gemeente Eindhoven

hirschballin2.jpg

Ministerie van Justitie
Postbus 20301
2500 EH Den Haag
T.a.v. Dr. E.M.H. Hirsch Ballin 

Betreft: inspanning regelgeving / Controle IVW

Eindhoven, 8 februari 2008.  

Geachte heer Hirsch Ballin,          

Naar aanleiding van de onlangs ontstane problemen rond het taxivervoer binnen de Gemeente Eindhoven, wil ik uw aandacht vragen voor het volgende.  Eindhoven is al geruime tijd bezig om de gevolgen welke gepaard gaan met de deregulering conform de Wet Personen Vervoer 2000 paal en perk te stellen door toepassing van gemeentelijke regelgeving. Hieruit is tot stand gekomen een door de Raad geaccordeerde beleidsnotitie Taxi. De notitie is in deze vorm uniek in Nederland, dit mede gerealiseerd door inspanningen van de verschillende partijen. Nu wil Eindhoven een plus regeling hierop toepassen, zodat met name voor de klant, een differentiatie gecreëerd wordt tussen de goede en minder goede bedrijven.  

Nu blijkt na vele overleggen, dat IVW en Politie bij controles nauwelijks mogelijkheden voorhanden hebben om daadkrachtig te kunnen optreden tegen overtreders van de regelgeving, vooral daar waar het gaat om zware vergrijpen op het gebied van onverantwoordelijk gedrag ( meerdere malen grote snelheidsovertredingen met taxi incl. klanten), naleving van rij en rusttijden wet en overtredingen op het gebied van vergunningen. Behoudens de reguliere sancties, geldboetes en voor korte tijd inname van rijbewijs, kan men op dit moment alleen met tussenkomst van de Rechter een chauffeurspas enof een vergunning voor bepaalde tijd dan wel vergoed innemen. Dit resulteert in de praktijk vaak, dat men binnen enkele dagen hun activiteiten onveranderd kunnen voorzetten en dat ook doen, dit met alle risico’s voor klanten en burgers van dien.  Ik vraag u dan ook vriendelijk doch dringend die inspanningen te leveren die het mogelijk moeten maken dat deze instanties sneller de juiste sanctieskunnen hanteren, zodat het belang van de consument en de burger adequater gewaarborgd worden.  

In afwachting van uw reactie verblijf ik.  Hoogachtend.  
K.M. Rijnders
“leefbaar eindhoven” Raadscommissielid Gemeente Eindhoven

Geen reacties »

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.



onder auspiciën van:
Stichting Raadslid van het Jaar

Zoeken

Archief

Nieuwste reacties






Politieke Babbel