Handen af van het Berkenhuisje Jacobs in het Genneper Park

november 2nd, 2009 by Marcel

2009-11-21 Behoud het BerkenhuisjeHet Genneper Park moet zijn historische elementen koesteren en daar hoort zeker ook het authentieke huisje van Jacobs bij. Geen afbraak dus, een regelrechte doodzonde.
Als de gebiedsbeheerder inderdaad nu het platwalsen voorstaat, dan wordt het tijd voor een andere gebiedsbeheerder, vind ik.

Dan moeten ze die positie maar gaan afbreken en opnieuw opbouwen, want die begrijpt dan geen snars van wat de Eindhovenaar waardeert en wenst.

De LPF heeft inmiddels vragen gesteld. Beter zou nog zijn om met een niet berkenhuisjeGennepmis te verstane motie te komen. Hoogbouw rukt op (De Weerde etc) en de zaken die dat gebied maken tot wat het is, gaan verdwijnen. Mooi niet dus.
Opzouten iedereen die afbraak voorstaat. No way. Anders maken we van Gennep een vrijstaat, los van Eindhoven. Genoeg gesloopt nu. Het hoort helemaal bij dat park.
Zie ook voor vele vele reacties: http://www.theoldhometown.com/eindhoven/

F5392009-11-21 Dankers,van Bussel, Jacobs

2009-11-21 van Bussel, Jacobs

2009-11-21 Behoud het Berkenhuisje

56 Reacties »

56 Responses

  1. Ben Dankers Says:

    In mijn optiek is zeker ook het werk van Pierre Jacobs te rekenen onder het culturele erfgoed van onze stad, inclusief dit prachtige in de natuur geïntegreerde Berkenhuisje.
    Als kleine jongen kwam ik daar met mijn vader langs achter op de fiets op weg naar de Statumse Mert op vrijdag en dan zei mijn vader:
    Hier woont nog een echte kunstschilder en nu zijn we half weg.
    Het was en is voor veel mensen uit Gestel een soort baken tussen Stratum en Gestel, laat dat zo blijven, neem het huisje op in de stadsmonumenten, er is voor minder actie gevoerd.
    Laat jonge mensen het bewonen op voorwaarde dat het in de staat blijft zoals het is, liefst weer een kunstschilder, als atelier is het volgens mij ook prachtig.

  2. Nandani Says:

    En dan komt er zeker weer zo´n vreselijk duivelsgebroed als die glazen paddenstoel in de stad.

  3. Ben Dankers Says:

    Nee, Nandani, dat niet, men wil het stuk grond teruggeven aan de natuur, dus bomen en struiken hun gang laten gaan.
    Maar ik en velen met mij vinden dat het huisje in de natuurlijke omgeving zeker past en moet blijven staan.

  4. Jean-Claude Contraire Says:

    Nee niet mee eens. Hier zou in harmonie met het groen een prachtig mooi hoofdkantoor van Brainport moeten komen,met geweldige wandelpaden richting de Hich Tech Campus. Prima voor het internationale imago. Kan men als men langs de Weerde loopt gelijk zien hoe goed wij voor onze 70 plussers zorgen, dicht bij hun werkplek. Zal het zeker goed doen voor de toekomstige economie. En wil men het groen dieper verkennen, dan is Oirschot, Waalre, Heeze zeer dichtbij met de auto.

  5. Marcel Says:

    Jean-Claude, jij moet de politiek in. Je hebt ongetwijfeld talent voor dat vak. Dat druipt er van af !

  6. Bernard Laisser Says:

    Als die jongens van Brainport een hoofdkantoor willen dan nemen ze maar een van de leegstaande kantoorpanden in de stad.
    Er staat duizenden vierkante meters ongebruikt vloeroppervlak leeg en kennelijk is ombouwen voor bewoning geen optie, dan maar Brainport erin duwen, maar afblijven van het Berkenhuisje.

    p.s. Anonieme bijnaampjes zijn snel verzonnen.

  7. Marcel Says:

    Bernard vind ik als naam minder geschikt. Dat roep bij mij vooral associaties op met mensen die oneigenlijke subsidies uitdelen die voor iets anders bestemd zijn en dus de hele kluit belazeren. Je kunt daar maar TROTS op zijn.
    Politiek van bedenkelijk nivo.
    Bah. Transparantie is niet iedereen gegeven.

  8. Ben, gevoel voor humor. Says:

    Heb ik effe niet bij nagedacht, maar och, hij zegt me toch al geen gedag, dus…..

    En misschien was Gerard Laisser wel erger geweest en ik geloof ook niet dat zij wat met Berkenhuisjes hebben.
    Overigens wat anders, wel leuk die aanvaring van de SP-wethouder met de Doge van onze stad.

  9. Marcel Says:

    Sociale vaardigheden mis ik soms bij fracties die de naam sociaal meedragen.

  10. Marcel Says:

    Eeen meerderheid van het presidium keurde het burgerinitiatief om formele reden af. Ze zouden ook beroep kunnen instellen en die mogelijkheid moest jacobs en de zijnen dan maar inzetten.
    Wat een flauwekul weer.
    De PvdA denkt er nog over.
    leefbaar eindhoven zegt: Burgerinitiatief gewoon doen !
    Lak hebben aan Burgers ?
    3 maart 2010 gan we afrekenen !
    Overeind houden dat huisje ! Dat past daar als een kurk op de fles.

  11. Ben, de verontwaardigde Says:

    Geen burgerinitiatief, hoezo Eindhoven Één, burgerparticipatie hoog in het vaandel.

    Dan toch maar een of meerdere moties indienen??

    Niks wacht maar tot je beroep kunt instellen, dan ben je telaat zie wat er op het Stratumseind is gebeurd met al dat gesloop, “och sorry hoor maar die muur had eigenlijk moeten blijven staan” en dat soort rotsmoesjes.
    Ja en Pierre Jacobs was een gewone eerlijke werkman/kunstschilder en je kon zien wat er op zijn schilderijen stond.
    Misschien niet de kunst die het van Abbe ambieert, maar daarom voor Eindhoven niet minder interessant, ik begrijp dan ook de van Abbestichting niet, normaal gaan zij compleet in de stress als er iets ouds wordt gesloopt en nu zal het hun worst wezen.

    Afblijven van dat huisje, dan maar voor de shovels gaan liggen of zoiets

  12. Marcel Says:

    Ben, wanneer heb je tijd om naar Jacobs te gaan. We gaan avondwake instellen en met munitie dat gebouw verdedigen tegen de slopers. Tijd voor actie. Genoeg gesloopt.
    24 uur bewaking en onze troepen uit Afghanistan per direkt terugroepen ter verdediging van onze eigen zaken !

  13. Rene Marcelis Says:

    Kan er een stichting voor opgericht worden?

  14. Marcel Says:

    Natuurlijk zou dat kunnen. Is zo gebeurd. Maar doel van de stichting: ‘behoud’, is niet genoeg, volstrekt onvoldoende. je zult eerst invulling en kosten-baten-formule moeten bepalen.
    Of dat gebeurt vanuit huidige stand of via geformaliseerd gremium maakt geen verschil. Eerst weten wat je wil.
    Alleen: laten staan, is te iel.
    verder zit je nog met een raadsbesluit dat zegt: afbreken na overlijden weduwe Jacobs.
    De wet van Depla (“ja, alles is anders nu kredietcrisisje he !?! Dus kijken we er nu heel anders tegenaan.”) zegt echter dat je ergens gewoon op kunt terugkomen.

  15. Rene Marcelis Says:

    Kosten-baten-formule bepalen moet toch ook niet zo moeilijk zijn, talent genoeg in Gestel, Stratum en op Gennep denk ik dan maar.
    Het zal wel weer een geld kwestie zijn van de gemeente Eindhoven. De wet van DePla ga ik nog even “bestuderen”, is zeer uitgebreid heb ik al gezien.

  16. Rene Marcelis Says:

    Marcel, Dela moet Depla zijn natuurlijk, is een geboren Eindhovenaar heb ik gezien, jij en hij zitten in de politiek, doe er je voordeel bij om het huisje te behouden. Ik ga ervoor en hopelijk velen met mij uit Statum, Gestel en Gennep.

  17. Theo Beenen Says:

    Helaas mensen, advies van Groenopperhoofd Joop van Hout van Trefpunt Groen is platgooien en ten hoogste picknickplaats. Maar dan wel zittend eten anders worden de Gennepse zichtlijnen ernstig verstoord. Trefpunt Groen is hier oppermachtig (ooit dwarsliggen afgekocht met veel gemeentelijke subsidie), zie bruggetje voor terminale patienten bij de Weerde. Dus makkers staakt uw wild geraas, Trefpunt Groen is hier helaas de Baas de baas.

  18. Marcel Says:

    Rene Marcelis.
    Suggestie: meld je aan als raadslid op de kieslijst en wordt zelf de baas van Eindhoven zodat dat Trefpunt Groen ook een echte baas krijgt.
    Inderdaad is het natuurlijk Depla de wilhelminaplein-bokkenprins van weleer. Of moet het Brokkenprins zijn ????
    Ik heb de naam van deze illustere collega gecorrigeerd.

  19. Theo Beenen Says:

    Zojuist zelf maar eens het Berkenhuisje wezen bezoeken. Werkelijk 100 jaar terug in de tijd daarbinnen. Een baken van rust in die wilde natuur daarbuiten. Zou een perfecte bedevaarthalte zijn op weg naar Kevelaar. Heb de heer Jacobs dan ook maar geadviseerd om de Pauselijke zegen af te smeken. Geeft wellicht meer zekerheid dan de Eindhovense politiek. De PvdA heeft hier duidelijk verwachtingen gewekt en zal moeten leveren volgende week…

  20. Rene Marcelis Says:

    Vandaag ben ik maar weer eens gaan kijken naar het berkenhuisje, nu het nog kan.
    Aan de heer Joop van Hout zou ik willen vragen:, luister naar de mensen die hier in deze omgeving wonen en zijn opgegroeid, ga met hen in gesprek zodat we samen tot een oplossing komen. Er is toch zeker geen haast bij om het te slopen. De natuur overleeft dit stukje bebouwing heus wel. Nogmaals waarom zo’n haast, toon RESPECT.

    Met natuurlijke groet,
    Rene Marcelis

  21. Rene Marcelis Says:

    Niet alleen een huisje wordt gesloopt, maar het moreel van heel veel goede burgers gaat ook op de schop.
    De burgers waar ik het over heb gaan niet de straat op en komen in aanvaring met politie, nee deze burger voor behoud van het huisje zal het lijdzaam ondergaan. Ik wens Willie veel sterke, maar op mij kan hij rekenen voor alle steun die hij nodig heeft.

  22. Marcel Says:

    Op mij ook Rene.
    Trefpunt Groen acteert regelmatig redelijk dictatoriaal. Een clubje met dikke dijken rondom hen heen. Wars van begrip. Ook Joop van Hout en zijn groene vrinden vonden dat die rolstoelers van de Weerde en Kortonjo ‘hun Gennep’ zouden vertrappen en daarom geen bruggetje.
    Echt ongelooflijk die club.
    Marcel

  23. Ben, de verontwaardigde Says:

    Wat is dat voor een clubje en wat is hun directe belang?
    Is dat een elitair genootschap dat van alles en iedereen last heeft behalve van zichzelf of zijn dat dezelfde mensen die vervelend doen over een hondenstrandje en over een paar bomen die gekapt moeten worden, maar waar in de plannen wel herplanting voor staat, maar toch blijven zeuren.
    Trefpunt Groen moet de ogen openen, dat huisje staat daar prachtig in het groen, geheel geintegreerd, dat kun je van deze mensen niet zeggen.
    Willie Jacobs ook op mij kun je rekenen!

  24. Theo Beenen Says:

    Dat is een clubje dat vroeger over elke boom procedeerde Ben tot in het oneindige. Beetje zoals Milieudefensie. Daar wordt je als gemeente naturlijk heel ziek van. Dus wat doe je dan ? Dan ga je ze inlijven of institutionaliseren, maak ze belangrijk en vooral een ton subsidie erbij. Overigens weer verhoogd dit jaar. Dus, een hoop minder last en bezwaren en procedures nu, maar dan wel af en toe luisteren anders begint het gezeur weer van voren af aan. Joop weet dat en de gemeente weet dat. Dat is dus Trefpunt Groen Ben. Overigens blijkt Joop nog niet eens de moeite hebben genomen om zelf eens binnen te kijken, daarentegen wel zijn “advies” ook naar het ANP sturen !? Willie Jacobs zal hem eens uitnodigen, kan Joop ook eens met kennis van emotie praten in plaats van alleen kennis van groen.

  25. Theo Beenen Says:

    Nog een niet-onbelangrijke aanvulling op “wat is dat voor clubje” Ben. Blijkbaar gaat het goed, op2 okt. jl. had men nog een gezellige middag op het nieuwe onderkomen; Lichttoren 24. Verder steeds meer een hoog PvdA- gehalte daar. Om 16.00 opende wethouder Fiers het buffet en Oud-PvdA-wethouder Eef Klaassens-Postema speelt daar ook een prominente rol. Tevens is laatste inmiddels ook als voorzitter in de ANBO-Eindhoven doorgedrongen. Het zal toch niet zo zijn dat Wildrik Burema aan de onderkant de kiezers paait en de PvdA aan de bovenkant Trefpunt Groen instrueert een negatief advies rond te sturen. Nee, nou denk ik echt te slecht. Zoiets gebeurt alleen in fictieverhalen. We zullen zien hoe de PvdA zich inzet om het aangekondigde initiatiefvoorstel rond te krijgen.

  26. Rene Marcelis Says:

    Wat erg dat de politiek zo in elkaar zit en mensen zo over elkaar heen vallen, dat ten koste van een huisje waar de mensen van alle leefdtijden zoveel kijkgenot van hebben, tijdens hun wandeling. Aan de verantwoordelijke van trefpunt groen zou ik willen voorstellen: elke keer als ik in de Genneperparken kom zal ik het zwerfvuil bij de afvalbakken en de alreeds bestaande pick-nick plaatsen opruimen en al het vuil wat ik verder tegenkom oprapen zodat het een schon stukske LAMPENGAT wordt, dit als tegenprestatie voor behoud van het huisje. Op mij kun je rekenen mijnheer Joop van Hout. Groet, Rene Marcelis.
    ps, laat ook is wat van U horen op deze site.

  27. Marcel Says:

    Juist ja mijnheer van Hout. Tijd om wat in te brengen. Geen verstoppertje.

  28. Ben, cynische Eindhovenaar Says:

    Verstopt in het Hout, dat mooie huisje ook.
    Laten staan, maak er een mooi Groen Trefpunt van, veel wandelaars zouden dat prachtig vinden.
    Willie, Succes en doorknokken.

  29. Rene Marcelis Says:

    Beste Marcel, kijk jij ook op de site waar die brief van TGE op staat, gestuurd naar B en W Ehv en de brieven van Frans Gommers op deze side? Tot hoors Rene Marcelis

  30. Frans Gommers Says:

    Al vijf jaar run ik de site eindhoven-in-beeld.nl en kijk maar eens hoe de reacties daar zijn. Enkele personen daarvan kom ik ook hier tegen. Maar zoals ik al uitgebreid verwoordde op mijn site:

    1e Het behoud van het huisje is geheel conform de Structuurvisie Genneperparken 2004!!!!!!

    2e Joop van Hout is slechts medewerker van een stichting TGE waarvan Eef Klaassens-Postema (ook PvdA, net als verantwoordelijk wethouder Mary Fiers) voorzitter is. Laat zij het woord doen. Verder is dit een van de gemeente afhankelijke stichting, wiens taak het is uitsluitend te adviseren. Hun adviezen inzake het Berkenhuisje zijn niet objectief, in een uitermate afhankelijkelijke situatie opgesteld én tonen ondeskundigheid en vooral minachting voor de Eindhovense bevolking.

    De gemeentelijke handelwijze m.b.t. het Berkenhuisje wordt tevens opgenomen in een groter dossier dat hoofdzakelijk ‘monumentenzaken’ bevat, de portefeuille van mw. Fiers. Dit verwacht ik met plm een á twee maanden compleet te hebben.

    Overigens, de Raadsvergadering dinsdag 17 maart 2009 is OPENBAAR, dus kom ook!
    En Marcel, wij rekenen op je!

  31. Theo Beenen Says:

    Wel een beetje laat Frans 17 maart 2009. Ik neem aan dat je 17 november 2009 bedoelde. Overigens inderdaad vreemd dat de voorzitter oud-PvdA-Tweede kamerlid Eef Klaassens-Postema het TGE-advies niet tekent. Ik denk dat die Joop van Hout zo`n beetje de Zwarte Piet is, de bliksemafleider, de stroman, de a-politieke die al deze rotklusjes voor de mensen die blijkbaar in de luwte wensen te blijven mag opknappen. Verdacht stil ook vanuit de Wildrik Burema-hoek die eerder nog aankondigde dan zelf met een initiatiefvoorstel te komen. Beetje goed nieuws ook; met het advies van de Van Abbestichting kunnen zowel de voor- als tegenstanders uit de voeten en Mary-Ann Schreurs van D66 werpt zich nu ook op als beschermvrouwe van het Berkenhuisje.

  32. Marcel Says:

    Een PvdA raadslid schijnt de initiatiefnemers uitgelegd te hebben hoe ze een burgerinitiatief-lijst moesten aanleveren (inmiddels al 1500 !!!! steunbetuigingen). Niet goed dus ! Anders waren alle handtekeningen en zoals de namen correct en goed, gewoon in een zucht, ook gezet. Daar lijkt geen twijfel aan.

    Gezien alle respons op sites en in kranten is agendering breed gedragen en wil een groot deel van de Eindhovense bevolking BEHOUD. Alleen een authoritair dictatoriaal gouvernement verschuilt zich dan achter komma’s. Het gaat erom wat de wetgever bedoeld heeft met het idee burgerinitiatief.
    Je mag daar dus niet op een hondse manier mee omgaan. Kwalijk erg kwalijk en zo dom tegenover de burger.
    De definitieve doodsteek voor de Burgerparticipatie van deze coalitie.
    Vanaf 3 maart 2010 mogen de burgers weer echt meepraten.
    Accepteer dit toch niet burgers. Zet een menselijk cordon rondom dat gebouw.
    Als het nostaligisch groen huisje dat perfect passend is en treffend aangeeft wat de Raad bedoelde met behoud van dat moois daar, alsnog afgebroken moet worden is het de hoogste tijd dat de burger het stadhuis gaat afbreken. Dat is echte een compleet onnodig gebouw dan.
    Natuurliefhebbers ??? Echt niet.

  33. Ben Dankers Says:

    Waartoe een Berkenhuisje al niet kan leiden, volksoproer in Eindhoven, ja en waarom?
    Omdat het kennelijk niet tot “onze” gekozen volksvertegenwoordigers wil doordringen dat een hele grote groep mensen:
    NIET WIL DAT DIT HUISJE WORDT AFGEBROKEN !!!!!!

    Maart 2010, de Burger is de Stad, Onze stad, niet de stad van de regenten en hun vazallen, stem lokaal, stem op een van de lokale vertegenwoordigers in uw buurt, zorg dat zij in de raad komen, dan kunt u ook hen ter verantwoording roepen binnen uw wijk, straat en buurt.
    De Haagse partijen buitenspel zetten, U en wij samen voor een leefbare stad waar geluisterd wordt en waar de burgers weer het recht krijgen hun inbreng te doen gelden en dat niet alleen als er gekozen moet worden voor het pluche.
    Natuurlijk zullen er weer door alle partijen beloftes worden gedaan, ook de lokalen, maar wij zijn realistisch genoeg om er meteen bij te vertellen dat je in een stad met zoveel snipperpartijtjes altijd wel ergens compromissen zult moeten sluiten. Niet alles zal haalbaar zijn, maar zonder strijd heb je altijd verloren en laten we die dan samen met onze burgers gaan voeren.

    Eindhoven, ONZE STAD.

  34. Rene Marcelis Says:

    Ja Marcel afbreken vind ik een netter woord dan slopen, slopen doe je iets wat kapot moet wat vernietigd moet worden en dat wil TGE doen met het berkenhuisje, toaal geen RESPECT.
    Overigens wat gaat het kosten om het te laten opruimen uit die subsidiepot of te laten onderhouden uit die pot, maar dan heeft Eefje natuurlijk minder over per jaar.

  35. Rene Marcelis Says:

    Ter aanvulling op het vorige, ik noem het VERNIELZUCHT van allen die verantwoordwoordelijk zijn om het berkenhuisje uit de Genneperparken te laten verdwijnen.

  36. Rene Marcelis Says:

    Marcel, wordt het ED ook uitgenodigd op zo’n raadsvergadering, hoe werkt dit allemaal, ik ben nog een GROENTJE, haha

  37. Rene Marcelis Says:

    O,ja Marcel jij schrijft nog van dat bruggetje, schiet me nu te binnen.
    Ik weet ook nog dat dat nieuws was jaren terug.
    Er begint me iets te dagen, koste geld natuurlijk uit die subsidiepot, tja dan blijft er voor de bestuurder niet veel meer over ja,ja
    Het zijn geen bruggenbouwers bij TGE maar, ja , wat maar ja.
    Ik hoop alsnog dat het bruggetje er alsnog komt, kunnen ze lekker THEE drinken bij JACOBS.
    OEI, wat zeg ik nou. Groet Rene, en tot vanavond.

  38. Marcel Says:

    Er komt een bruggetje Rene. Na heel erg veel flauw gezever en, zelfs voor ambtenaren en rooie bestuurders, erg lang nadenken, is het de Brainportroergangers gelukt om, pal naast de bestaande brug, op rollaterproofnivo, daar een plan voor een laaghangend bouwsel op een bouwtekening te krijgen, met de intentie tot uitvoering…..
    Dat wordt een echte Design eye-catcher verwacht ik.
    Hopeloos dus. Maar.., na jaren denken zien ze het licht toch.
    Op 3 maart 2010, als burgers met dat rode stempotlood in aanslag staan, moeten ze daar nog maar eens aan terugdenken.
    Wie steunde de eerlijke, eenvoudige mensen die sinpele verlangens hebben, die niet tientallen miljoenen kosten ? Die smijten de ondeskundige rooie potverteerders zelf wel in de Dommel. Ze hebebn daar geen hulp bij nodig. Leve de eenjarige siertuintjes-mentaliteit. De symboliek is treffend. Na 1 jaar is het weg. En de centen op. En heeft niemand er meer wat aan. Da’s nog wat anders dan een honderdjarig huisje waar mensen wat langer van genieten.
    Ik neem aan dat de burger de buik inmiddels vol heeft van deze manier van burgerparticipatie. Kletsen kan eenieder. maar gewoon doen. Uitvoeren. Dat schijnt lastig te zijn. Voor sommige bestuurders TE lastig. Maar die hebben ook hun vazallen in al die milieu-achtige terreurgroepen en worden daardoor kort gehouden. De valkuilen van de politiek.

  39. Ben Dankers Says:

    Marcel, kakelen kunnen ze heel goed, maar eieren leggen ho maar.

    Overigens hoeveel besluiten zijn er in de afgelopen jaren door de raad genomen en hoeveel % is daar ook daadwewrkelijk van uitgevoerd, heb je daar al eens om gevraagd.
    Je hebt eerder een dikke olifant 180 graden gedraaid dan een genomen raadsbesluit uitgevoerd.

  40. Rene Marcelis Says:

    Wanneer komt er een ontmoeting in pareltje; HET BERKENHUISJE om te klinken op het eerste behaalde succes met de gelijkgezinten.

  41. Marcel Says:

    Zaterdagmiddag ?

  42. Rene Marcelis Says:

    Ik ben helaas verhinderd, zou er graag willen zijn maar familie omstandigheden beletten dat, ook zondag. Maar zonder mij moet het ook lukken
    Ik zeg doen.

  43. Ton van Says:

    De Genneper Weg straalt een aangename landelijke Eindhovense sfeer uit .
    Kenmerkend voor deze sfeer zijn al wandelend resp. de Genneper molen , dan de huisjes aan de linker kant en vervolgens de biologische boerderij samen met het Berkenhuisje , dit alles in volledige harmonie met de kleinschalige landbouw en kleine paadjes oude telefoonpalen en natuur in dit gebied .
    Laat dit a.u.b. in stand , geen van deze panden mag ooit verdwijnen , er is al teveel gesloopt in het verleden , eerder subsidie geven om dit huisje te onderhouden en voor ondergang te behoeden .
    Alle echte Eindhovenaren omarmen deze entourage van dit stukje authentieke Eindhoven .

  44. Marcel Says:

    Jij snapt het allemaal veel beter Ton, dan die Trefpunt Groenmensen, mogelijk allemaal ingefluisterd door die alsmaar uitdijende ecologische boerderij met zijn schaalvergrotingen die daar dus onderhand niet meer past met te ver oprukkende commercialisatie ! Het moet immers winstgevend worden en schaalvergroting is noodzakelijk, zelfs daar. Winstbejag is de motor van ontwikkelingen terwijl we dat juist tegen wilde houden. Houdt het bij het oude, zoals het was en ga niet mee me de uitbreidingsplannen onder het mom: “teruggeven aan de natuur”. Dit is compleet passend bij die natuur mensen !! De belangen van de ecologische boerderij met uitbreidingen om het winstnivo te verhogen lijken onderhand allesbepalend te worden.
    Gratis personeel, met geld erbij zelfs, met zorgwerkers en een winkel die toeristischer en commercieler wordt waar het soms met de benen buiten staat en het af en aan loopt.

    Good business, in een rustiek landschap. Het verkoopt goed in deze tijd. De autoparkeerplaasten pal voor de deur, het glijdt snel af. Voor de winkelbezoekers die niet zo goed ter been zijn. Onnodig en ongewenst. Geen autoparkeerplaatsen pal voor die winkel. Hoort daar niet.

    In Eindhoven is moord op nostalgie en herinneringen gerechtvaardigd. Omdat het geen Design is….

    Ook de Van Abbe stichting heeft zich belachelijk gemaakt door het advies van de politieke infiltranten in Trefpunt Groen en de ecologische boerderijbelangen eigen te maken. Puur slecht. Waar is de tijd van visionair Wernink ? Snapt de nieuwe voorzitter vd Baar het eigenlijk wel, waar de Van Abbe stichting altijd voor gestaan heeft ??
    Gooi maar weer tegen de vlakte en denk over 10 jaar terug aan het stadhuis in Rechterstraat en het Berkenhuisje in Gennep, zo ydilisch en zo geliefd bij de echte Eindhovenaar die geen zak te zeggen heeft in dit totalitaire staatje Eindhoven.
    Tijd om iedereen die hierin meegaat uit te kotsen. Op 4 maart 2010. Eindhovenaren pik het toch niet langer meer. Zet ze af, die dombo’s en onnozelen !! En stop de subsidie aan Trefpunt Groen als daar enkel maar van doorgeflipte natuurfanaten zitten, met lijntjes naar politieke bewegingen om via de achterdeur ongewenste zaken door te drukken.
    Macht via de achterdeur heet dat in landelijke politieke kringen. Bah. Het stinkt, wij geven jullie subsidie en jullie helpen ons weer.
    Zo gaat dat altijd weer. Weg met die politieke netwerkjes en benoemingen. Een vies zaakje, met belangetjes van individuen. Zijn die ecologische boererijmensen wel Eindhovenaren van origine ? Nee ? Volgens mij behoren ze tot de import van de laatste 5 jaar. Geen gevoel voor Eindhoven, geen gevoel voor Gennep. Helemaal niets. Oplazeren dus en mond houden, want de Eindhovenaar wil geen afbraak. Dat is uit alles duidelijk.

  45. Ben Dankers Says:

    Best College, heb nu eens de lef om zelf te gaan kijken, verstop je niet langer achter genomen besluiten van heel langgeleden.
    Er zijn belangrijkere zaken om minder teruggedraaid.
    Als je over de drempel stapt dan overschreidt je een tijdgrens, prachtig zoals deze mensen hebben weten te wonen met drie kinderen in dit huisje en dan ook nog een volwaardig atelier erbij hebben ook. Dat mag je toch niet slopen, dat moeten onze (klein)kinderen ook kunnen beleven. Afgelopen zaterdagmiddag stapten er spontaan enkele hockeymeisjes af om te komen kijken, ze vonden het prachtig. Ze fietsten er elke keer langs als ze gingen trainen of spelen, maar nu mochten ze ook binnen en dat werd zeer gewaardeerd en ze begrepen niet waarom dat huisje weg moest.

    Zaterdga a.s. staat de koffie weer klaar bij Willie Jacobs, kom college, ga nu zelfs eens je licht opsteken ipv blind achter een clubje z.g. natuurbewakers of beschermers aan te rennen, het is daar in die hoek al groen, allang voordat er van Genneper Parken sprake was. Ook de van Abbestichting roep ik op hun ogen te openen, de cultuur-historie van Eindhoven zit niet alleen in de binnenstad, ook de buitengebieden hebben haar eigen nostalgie die beschermt moet worden tegen ongebreidelde afbraak en moedwillige vernieling.

  46. Ton van Says:

    Ga eens op een willekeurig moment op de Genneper weg wandelen en neem je familieleden mee en laat je vooroordelen thuis .
    Zie , voel , ruik het gebied en concludeer zelf , hoort het Berkenhuisje daar of niet ?
    Vind het persoonlijk jammer dat de ecologische boerderij de ondergang van het Berkenhuisje inluidt met de beoogde uitbreiding , d.i. onacceptabel .
    De panden staan al ruim 60 jaar in harmonie langs elkaar .
    Auto’s moeten zoveel mogelijk gemeden worden in dit gebied en voor parkeren is er aan de buitenkant plaats genoeg .

  47. Rene Marcelis Says:

    Beste Ben, er zijn genoeg redenen om het huisje te verwijderen, hier noem ik er enkele.
    .De ijzerenrijn gaat over van smalspoor op breedspoor, waardoor de linker rails dwars door de achterliggende tuin komt.
    .De Koentunnel wordt uitgediept en men begint te graven vanaf de voordeur zodat toegang niet meer mogelijk is om bezoekers toe te laten, te gevaarlijk.
    .De midget golfbaan krijgt er een hole bij en deze komt net in het afvoerputje uit.
    .Dan zijn er op dit moment al problemen met het smalle pad en dat merken we nu al op de A2 en A58, daar gaat verkeer en waterstaat voor sinterklaas al wat aan doen.
    Genoeg redenen om met de sloop te beginnen. uiteindelijk hebben we in Eindhoven voor veel minder opgeruimd. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg Ben ben. en daar mee eens ben(t) Ben.
    De motieven vind ik VEEL sterker dan van TGE.
    Groet Rene.

  48. Rene Marcelis Says:

    Ja, en ik heb er over nagedacht en dat kan TGE en de Henri v. Abbe-stichting niet zeggen, zelfs langer dan een week, nu B&W nog. Och, hier zal nog best veel water door Dommel en Tongelreep gaan voor ze daar uit zijn.

  49. Marcel Says:

    De gebiedsbeheerder sprak me vrijdag aan. Of ik hem weg wilde hebben ??
    Hij voert slechts uit wat het College hem opdraagt en is loyaal, zoals het een aangesteld ambtenaar betaamt.
    Daarin heeft de man natuurlijk gelijk. Zijn mening is niet van belang (maar ondershuids wel interessant om te kennen, natuurlijk, al kun je daar niets mee…), het College is de baas.
    Tenminste, zoalang de gemeenteraad zijn tanden niet wenst te laten zien.
    Niet de gebiedsbeheerder die het principe van ‘his masters voice’ volgt, afserveren dus, maar het College maar.
    Dat is wel zo efficient.
    Laat de burger op 3 maart maar beslissen of ze dat Berkenhuisje plat willen walsen.
    Eens kijken hoe dat uitpakt.
    Misschien een digipanel aan wagen ??

  50. Rene Marcelis Says:

    In de gemeente Geldrop-Mierlo is nog niet zo lang geleden iets geweest tussen de burgemeester en een bomenplanter o.i.d. ik ken het verhaal uit de krant en weet niet precies wat daar speelde. Wel kon deze meneer zijn biezen pakken omdat deze het niet eens was met de burgemeester. Is hier in Eindhoven ook zoiets aan de hand en wijzen b.v. bij de v.Abbestichting alle 30 neuzen dezelfde kant op omdat zei daar toe gedwongen worden.
    Is er wel democratie bij die partijen die het berkenhuisje ten val willen brengen.
    Bij de v. Abbestichting zitten toch niet zomaar wat mensen, velen hebben een titel en hoog aanzien, is er daar dan niet eentje bij die enige tegenspraak durft in te brengen.
    Het roept bij mij herineringen op van voor de val van de muur.

  51. Marcel Says:

    De macht van de ecologische boerderij strekt zover dat deze met zijn tentakels in de haarvaten van gemeente en onafhankelijke stichtingen is doorgedrongen. Ze zitten daar gewoon bij aan tafel en adviseren op diverse plaatsen vanuit dezelfde mond: de Schoot-mond van Gennep.
    Ja de zichtlijnen zouden eens in het knel lomen en de grote landbouwmachines kunnen geen doorgang vinden op dat smalle pad voor dat schildershuisje.
    Waren het ook niet de zichtlijnen vanuit station die ervoor zorgden dat er geen BLOB voor de Lichttoren, Witte Dame, zou mogen komen ?
    Hij staat er nochtans in al zijn gedeukte glorie. Nog even en de eerste graffity staat op die witte platen gespoten. Dat zal het geheel nog posierlijker maken dan het nu al is. En voor een eenvoud van een nostalgisch schildershuisje ? Nee zet daar ook maar een BLOB mensen, want de idioterie is deze stad nog lang niet uit.
    Dwaasheid regeert.
    Over natuur gesproken, zoals eerder al die bomen op het 18 septemberplein inschrompelde tot een maximum van 12. En daarna tot een maximum van 1 hele boom, want men ontdekte dat deze wortels niet door fietsen gevoed zouden kunnen worden.
    Eindhoven de gekste. Met recht !

  52. Rene Marcelis Says:

    Eindhovense de gekste:, Ja nu begin ik het te begrijpen. Mary Fiers is er als de kippen bij om op de Strijsestaat The Ottoman te openen en wel op zaterdag, terwijl het BERKENHUISJE al vele malen op zaterdag en zonddag een open podium is voor alle Eindhovenaren,maar MARY is er alleen maar langs gelopen.
    Is MARY een grote Turkse worst voorgehouden.
    Schande, Schande, SCHANDE. De politiek, ik begrijp hem niet, of steeds beter, wat een droevig gebeuren.

  53. louis Says:

    Laat het berkenhuisje staan de meeste weten niet eens wat er op gennep gestaan heeft. waar vroeger de bb oefende bij de assie tegenover de geneper molen er stonden meer boerderijen waar wij kuikentjes haalden. en als we bij de kleuterschool gingen wandelen naar het kapelletje op de geneperweg waar nog een klein stukje bos ligt bij de ijsbaan weten julie dat nog???? en dan kwamen we ook langs het huisje wat ons als kind al heel wat deed. wat blijft er nog over van eindhoven. als je vroeger en nu nog steeds van gestel naar stratum wandelde of zelfs fietste wat ik nu met mijn kleinkinderen doe.kwamen we langs het berkenhuisje ik ben er nog verschilende keren binnen geweest het doet me wel wat als het gesloopt zou worden. laat dit stukje erfgoed staan het is allang natuur zo, wandel er nu maar langs en kijk inderdaad van de weerde naar het natlab.groetjes louis

  54. Gennep(erparken)met Het Berkenhuisje 'n blijvend sfeervullend genoegen ! Says:

    Gennep(erparken) mét Ons Berkenhuisje,’n blijvend Sfeervullend genoegen!

    Waardevol is Ons Berkenhuisje in haar omgeving,ongekend populair voor tienduizenden!De duizenden die het huisje al met een bezoek vereerde, betuigden dat het huisje en haar bewoners-geschiedenis verbazingswekend veel aspecten van geliefd zijn,totstandgebracht heeft!!
    Dit begon al in 1948 toen het daar,na een verplaatsing weer in elkaar gezet werd.En er toen zondags regelmatig méér dan vier duizend fietsers-wandelaars geteld werden die er voorbij gingen en/of halt hielden.
    Het is daarom in 62 jaren zo diep in de harten van velen-Eindhovenaren meegegroeid.Behoud is daarom een natuurlijke behoefte geworden voor ons algemeen welzijn en daardoor óók voor de generaties na ons.Dit besef gaf mij de eerlijke-vriendelijke verantwoordelijkheid het initiatief te nemen voor het behoud van dit Eindhovens cultureel-historisch-artistiek monumentaal erfgoed op Gennep!!Ik voel me zeer verbonden met allen die enig-meerderzins hun steun hierbij gaven en gaan geven!!!
    Ons verleden/heden is immer de basis is van de toekomst!
    Ik vind de hier ingezonden artikelen met betrekking tot Ons Berkenhuisje vermakelijk-dyna’misch.

    Hartelijk dank daarvoor en groet,
    zoon van Pierre en Sientje,

    Willie Jacobs.

  55. Marcel Says:

    Domdomdom. Ben ik totaal vergeten afgelopen donderdag naar de overdracht van het Berkenhuisje te gaan. Oh wat heb ik daar spijt van.
    Juist dat kleinschalige succes waar Arie Heesterbeek en ik denk Mary Ann Schreurs en ook anderen zoals OAE en leefbaar eindhoven (eddie de beaumont met name) hun schouders onder gezet hebben is mooi van te genieten. Ik kan daar met meer dankbaarheid aan terugdenken dan aan zaken zoals het binnenharken van een WK voetbal onder dictatoriaal gezag van Blatter niet te verwarren met die meesterlijke voetballer van EVV Eindhoven van weleer, Sjef Blatter.

    Arie, kunnen we die overdracht deze week nog even overdoen ?

    In ieder geval, Willie Jacobs en de hele familie Jacobs (die onlangs weer is uitgebreid ! proficiat) van harte geluk en veel zegen met ons Jacobshuiske dat bij Gennep hoort zoals Ineke en ik bij elkaar horen.

  56. Sanne Schiks Says:

    Het berkenhuisje is gered, gerenoveerd en nu bijna klaar om als ‘Artist in residence’ te gaan dienen. Maar eerst zetten we de deuren voor jullie open. En wel op 6 en 10 november. Voor de uitnodiging zie de website. http://www.berkenhuisje.nl

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.



onder auspiciën van:
Stichting Raadslid van het Jaar

Zoeken

Archief

Nieuwste reacties

  • Marcel: Goed dat het in orde is gekomen. Graag gedaan....
  • Marcel: Ik zal dat eens nagaan. je hoort van me....
  • R. Hooijschuur: in 2010 is het boek "van Bussel" uitgegeven. Ik vroeg me af of het boek misschien nog ergens te krij...
  • rick: Terug naar Eindhoven. Nu Van Gijzel weggaat kunnen we misschien terugkijken op hoe alles is gegaan....
  • Marion Gelling: Hallo Marcel, Bedankt voor uw reactie. Jammer dat u niet meer in de gemeenteraad zit, want ik zit HI...
  • Marieke: Bedankt voor dit zeer uitgebreide en goed weg te lezen artikel....
  • Marcel: Sterkte. Zelf zit ik al diverse jaren niet meer in de gemeenteraad. Binnenkort is het weer verkiezin...
  • Marion Gelling: Geachte heer hierbij wil ik u laten weten hoe het ons/mij verder is vergaan. Als hondenliefhebster e...
  • Marcel: Na een duur extern rapport van meer dan 100.000 euro blijft er niet al te veel over van de financiel...
  • Marcel: Nee, ik ben geen gemeenteraadslid....





Politieke Babbel