Helms heeft gelijk: Hermes bussen-filosofie getuigt van slecht ondernemerschap !

november 13th, 2012 by Marcel

Wat die gast van Hermes ligt uit te kramen is natuurlijk dwaas, dat snapt iedereen. Hij wil de volle mep voor het quotum bejaarden dat meereist  in de bus buiten de spitsuren. Met een half miljoen was deze maatschappij niet tevreden omdat tegen het reguliere tarief en gelet op de Eindhovenaren (+ niet Eindhovenaren) die in de toch rijdende bussen extra meereisden, er bijna het dubbele uitgehaald zou kunnen worden,  als er geen lumpsum-regeling overeen zou worden gekomen. Alleen die bejaarden van 980.000 euro, die komen nu niet mijnheer Hermes.
Als ik de gemeenteraad zou zijn dan zou ik bij een volgend aanbestedingsbestek als extra keuzepunt opnemen de vraag wat men aan maatschappelijke bijdrage voor de ouderen en zwakkeren van beurs zoals doet. Eens kijken of er geen andere busmaatschappijen zijn die wel een beetje die maximale uitkleedpartij van ouderen willen navolgen op een wijze zoals Hermes doet.

Rennenberg schiet zijn patronen nu af op de wethouder maar hij kiest compleet de verkeerde partij om dat salvo te lossen. Helms heeft het grootste gelijk van de wereld in dit geschil. Hermes heeft geen ondernemersgeest en rijdt liever met 10 man in de bus rond dan met 15 en laat dan die half miljoen dan maar liggen. Snel afserveren die club bij nieuwe aanbesteding. Dat kan namelijk veel en veel beter.

Misschien een ideetje voor wat 65 jarige gepensioneerde buschauffeurs om voor een half miljoen met een aantal bussen een deel van de dag te gaan rijden. De 65plusbus, dus.
Eigen initiatief. Kijk eens hoever je komt met dat geld. Kleine busjes, gepensioneerde chauffeurs, dat hoeft de kop niet te kosten. En Hermes wil ze toch niet voor halfgeld.
Dus de rechter heb je dan ook aan je zijde. Hermes had immers de eerste keus.
Als Helms op die eis van Hermes zou ingaan zou het een hele slechte ondernemer zijn. Dat zou ook Rennenberg eigenlijk moeten vinden, als hij tenminste nog ondernemersaffiniteit bezit. Nooit blind zijn als de wederpartij je een oor aan wil naaien Dreetje. Da hadde gij toch ok moete wete….

14 Reacties »

14 Responses

  1. Arnold Says:

    Beste Marcel, niet alles is altijd wat het lijkt aan de buitenkant. Als je wat verder graaft in de materie, en dat is wat we als PvdA fractie aan het doen zijn nu, blijken zaken niet altijd zo te zijn als ze in de Raad lijken te zijn. Maar binnenkort weten we hopelijk meer. En als je mijn blog van 31 oktober leest ( http://arnoldraaijmakers.blogspot.nl/2012/10/normal-0-0-1-359-2047-17-4-2513-11.html ) kun je zien dat we er als PvdA tijdens de commissie scherp in zaten, misschien wel het scherpst van allemaal. Maar wordt binnenkort vervolgd dus.

  2. Marcel Says:

    Ik constateer dat we volledig, maar dan ook volledig, dezelfde mening zijn toegedaan.
    Hermes inschikken of bij nieuwe concessie alsnog dik door de knieen, hoewel ik deze vervoerder eigenlijk al niet meer zou willen. Maar ja, aanbesteding.
    Ik zou in het bestek expliciet vragen om bewezen sociaal-maatschappelijke bereidheid en offers daarbij. Eens zien of ze dat overleven.
    Bah. Wat een kletszak die Tilburgs of hoe die gast heette.

  3. Arnold Raaijmakers Says:

    Hoi Marcel, we zijn het niet helemaal eens. Mijn mening over het proces vanuit Hermes, en dus de heer Tilburgs, is inmiddels genuanceerder. Het proces achter de schermen werd gevoed, denk ik, vanuit de basisgedachte dat het college af wilde van het Gratis Openbaar Vervoer. Deze positie die misschien ingenomen is, bepaald voor een groot deel ook de positie van de ‘opponent’ in de onderhandelingen, het proces en dus ook de voorlopigheid uitkomst. Kortom, de term ‘kletszak’ zou ik niet gebruiken op dit moment. Vind het wel weer een erg interessant dossier ….

  4. Arnold Raaijmakers Says:

    Hoi Marcel, bovenstaande opmerking staat als anoniem genoteerd, maar is natuurlijk van mij: Arnold Raaijmakers. Foutje, sorry.

  5. Marcel Says:

    Dat kan ik zo aanpassen, en doe dat ook.

  6. Marcel Says:

    En nu inhoudelijk: Beste Arnold. Ik baseer me op dat krantenartikel en snap dat dat anders is dan een dossier van een meter, maar op basis van dat artikel kletst die Tilburgs echt uit z’n nek, daar neem ik nog geen millimeter van terug. Hij zegt dat hij juist een goed ondernemer is omdat hij de volle mep wil binnenhalen en nu volgens mij slechts de kruimels van de bejaarden die toch gaan binnenschuift terwijl 90% van de kosten gewoon hetzelfde blijven. Helms heeft groot gelijk als hij dan de zakelijkheid sceptisch beoordeelt. Vergelijk het maar met een Mary Ann Schreurs die zo nodig de bijna in weekend leegstaande parkeerkelder stadskantoor in prijs gaat…………………V%E&R#H*O@G?E!N….
    Jaaa?? Ja , echt waar. De rekensom van 500 auto’s x 2 euro versus 3 auto’s voor 5 euro. Maar rekenen kennen ze niet meer. Dat zijn er nog maar enkelen en zelfs in de top van de politiek (Rutte-Samsom) lukt dat slecht.
    Jij zou die term kletszak niet gebruiken. O.K. dan, jij je zin. Ik zal dat aanpassen:
    Die man lult uit z’n nek.
    Duidelijker kan ik het nog wel maken, maar dan wordt het wat onkies op dit blog. Flikker Hermes er uit aub, is mijn verzoek. Benieuwd trouwens hoe Rennenberg hier in zit. Hij wilde geloof ik die miljoen gewoon per jaar gaan betalen of zo…? Door al dat gewerk is het hem zelfs in de bol geschoten vrees ik dan.
    Laat ik met iets positiefs afsluiten Arnold. Doe de groeten aan je wederhelft, volgens mij heb je een geweldige vrouw !

  7. Arnold Says:

    Bij deze de groeen gedaan. Haar reactie: ‘wat lief’ en ‘wat een leuke opmerking’. En op Hermes komen we terug. Maar 1 miljoen, no way!

  8. Marcel Says:

    Stuur die wethouder eens naar Belgie en laat het hem uitleggen wat een extra bejaarde in zo’n rijdende bus nu echt wel kost.
    Je hebt het goed voor elkaar Arnold. ‘Leven’ heet dat. Geinspireerd. Dan kun je bergen verzetten en ligt de wereld aan je voeten. Echt waar ja. Geluk zit in het kleine.

  9. Dre Rennenberg Says:

    Ik heb nog nooit, behalve de losse flodders in dienst, een schot gelost. En de affiniteit met ondernemers stijgt nog steeds, vooral in een tijd dat iedere euro goud waard is. En dan, mijn grote vriend Marcel, een oor aan naaien. We hebben samen vaak gezegd: “we laten ons geen oor aan naaien” . Maar enkele keren zag ik een derde oor aan je gezicht. Vlekkeloos er aangenaaid door de tegenpartij en ik, ik had dan hetzelfde gevoel als jij gehad moet hebben. Hebben ze me toch een oor aangenaaid de rotzakken!!.

    .

  10. Marcel Says:

    Och Dre, zeg gewoon of je die bloedzuiger dat miljoen, voor iedere bejaarde het volle pond, wilt gaan betalen, dus extra gesubsidieerd, en zeg even wat JIJ van de stelling van Hermes vindt, want dat lees ik hier niet. Feitelijk laat je je dan door Hermes chanteren over de rug van een bejaarde. Niet doen denk ik en in dat opzicht volg ik Helms. Ondanks het feit dat gratis O.V. voor doelgroepen voor mij de enige oplossing lijkt. In Belgie werkt het fantastisch ! Zij rekenen anders.

  11. Dre Rennenberg Says:

    Marcel

    Ik was eens samen met Theo den Ouden en Martin Batenburg op bezoek in Hasselt om daar het gratis openbaar vervoer van de lijn te bekijken. Bijna de hele dag de stad door gebanjerd en met mensen gesproken die erg enthousiast waren over het gratis openbaar vervoer, maar vooral over hun burgemeester Steve Stevaert. Die Steve Stevaert was een oud-kastelein en schuwde het pintje niet, maar het gratis openbaarvervoer was zijn allesie. Hij bekokstoofde alles rond om dat vervoerssysteem, maar hij deed wat hij als cafébaas al zo vaak eerder had gedaan: het beheer van de zaak aan iemand anders overlaten zodra het een beetje begon te draaien.
    Nog steeds draait het gratis openbaar vervoer in België als een tierelier. Wat is nu het verschil tussen Hasselt en Eindhoven? Bijna geen verschil. Beide steden hebben een kastelein als bestuurder. Beide bestuurders houden zich bezig met het gratis openbaar vervoer, maar alleen Stevaert liet zich niet ringeloren door de busmaatschappij. Waarschijnlijk dronk en lulde hij ze onder de tafel. Niks is gratis, zeggen ze hier, maar in Hasselt wel al bijna 20 jaar gratis openbaar vervoer. Zouden we bij de volgende verkiezingen niet beter Stevaert naar hier kunnen halen. Joost mag het weten!

  12. Marcel Says:

    Steve is inderdaad een man waarvan wij kunnen houden. Doortastend en geen gedraal. Doen en opstakels zijn er om op te ruimen. En vooral wordt er nagedacht over het maatschappelijk belang EN een echte kostenberekening als bussen en chauffeurs TOCH rijden. Wat zijn de meerkosten. Laat die 2 calculaties eens maken en dan niet door een B&W ingehuurd buro, maar door de Raad.
    Toch geef je, als een echte politicus (wat ik nooit ben geweest..(:-)) geen antwoord op de vraag. Ben JIJ bereid om 980.000 euro per jaar EXTRA te gaan betalen aan Hermes ?
    tell me please.
    Verder moet je me eens uitleggen waarom je aan 95% van de politci de vraag altijd 3 keer moet stelen om een heel klein beetje antwoord te krijgen ?? Zo, nu jij weer.

  13. Huib Says:

    Het hele verhaal van Hermes (hr. Tilburgs) ligt toch wel even wat genuanceerder zeker als de de hele historie kent van de ‘stadspas’.

    Laten we eerst eens stellen: Voor wie is die stadpas en wie mag er gratis reizen.

    Ik zou zeggen voor inwoners van Eindhoven en de leeftijd 12- en 65+. Maar wat blijkt: Voor deze doelgroep blijken zowaar bijna dubbel zoveel passen in omloop te zijn dat dat de doelgroep telt.
    Iedereen kan de stadspas aanvragen dus wat gebeurd er. Horden mensen rondom Eindhoven die met de stadslijnen naar Eindhoven kunnen hebben zo’n pas aangevraagd.
    Lekker gratis bussen, goedkoop zwemmen.. etc.

    De randgemeenten betalen niet mee met deze pas, dat doen de de inwoners van Eindhoven.

    Dus die prijs die Hermes vroeg zou fors omlaag gaan als Eindhoven zou besluiten de de stadspas alleen voor inwoners te verstrekken en de geldigheid in de bus tot op de gemeentegrens van Eindhoven !

    Volgende issue: Waarom zouden 12- en 65+ gratis moeten reizen. Er valt nog iets te zeggen dat 12- voor niets mag reizen. Maar waarom vaak de ‘rijke’ 65+. En waarom niet eens een keer de doelgroep 30- tot 55- ?
    Er is namelijk niets te verzinnen waarom 65+ gratis mag reizen.

    Dus een behoorlijke inkomstenderving voor Hermes. En inderdaad, als het niet gratis is zouden er minder worden gereisd door de doelgroep. Maar het blijkt dat toch zeker 50 a 60% wel zou blijven reizen.

    Daarbij is het OV in Brabant spotgoedkoop te noemen. Na 9.00 en weekend reist de doelgroep al voor 60,4% korting op de OV chipkaart met kortingsproduct voor 10.80 per jaar.
    Een reisje van Noord naar Zuid Eindhoven kost je hooguit 80 cent !
    Daarbij zou Hermes voor de kinderen van 12- jaar komen met een 1 euro retourkaartje.

    Enfin. De gemeente betaald en de kosten komen uit de WMO. Hetzelfde potje als waar de middelen voor 65+ uit worden betaald, en waar dus nu minder in zit.

  14. Marcel Says:

    De keuze is gemaakt om ook niet-eindhovenaren in die doelgroep mee te laten reizen. Dat is nu eenmaal zo.
    Verder moet de direktie van hermes eens met de Belgische vervoerders gaan praten. Zij kunnen je exact uitleggen wat de extra kosten zijn als je een bus laat rijden voor4 personen of voor 20. Hermes calculeert niet juist als ze de rekenmethode voor extra medereizigers moeten bepalen.
    In Belgie werkt het ! Uitstekend zelfs. Met ook nog eens een heel goed maatschappelijk doel, meer ziekenhuisbezoek, meer onderling contact tussen ‘oudjes’ minder eenzaamheid, zelfs de economie krijgt wat extra steun.
    Praat eens met de Belgen dus. in Nederland zijn we gek geworden. Of vraag een drukker eens wat het kost als je briefpapier laat drukken in oplage van 10.000 en je beslist dat het er 11.000 moeten worden. Wat kosten die 1000 dan per blad ? zeg het maar. Hermes deelt dan de totale prijs door 11.000. Fout fout fout. Die extra aantallen kosten veel en veel minder !!!!!!!!!!!!! Laat het jullie eens uitleggen beste rekenwonders.

Leave a Comment

Please note: Comment moderation is enabled and may delay your comment. There is no need to resubmit your comment.



onder auspiciën van:
Stichting Raadslid van het Jaar

Zoeken

Archief

Nieuwste reacties






Politieke Babbel